اختلاف قلوب در وسعت و طهارت
مصطفی رضایی | يكشنبه, ۳ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸ ق.ظ
«عن العباس بن عامر، قال: حدثنا عمرو بن مصعب، عن أبی عبدالله (علیه السلام)، قال: سمعته یقول...ثم قال: «لو وجدنا وعاء و مستراحا لقلناو الله المستعان»(تفسیر البرهان،ج1،ص34)؛
عقول معنوی مؤمنین مطابق با روایات در طول تاریخ همواره رو به تصاعد بوده اما قلّت آنها موجب غربت بیش از پیش ائمه طاهرین می گشته است تا جایی که طبق بسیاری از روایات،ائمه طاهرین نمی توانستند بسیاری از معارف را به تشیع انتقال دهند و معارف ناب و عمیق را در هاله ای از پوشش به مردم ارائه می نمودند تا افراد گرفتار اغراق در وجود ایشان یا کفر به سبب عجز از درک معارف نگردند.در روایت فوق،قلوب به وعاء و ظروفی تعبیر شده که در وسعت متفاوت هستند و تا قلب به وسعت و طهارت نرسد نخواهد توانست معارف عالم غیب را تحمل نماید از همین روی مکررا در روایات بیان شده که امر و حدیث ما را سه گروه می توانند حمل نمایند؛ملک مقرب،نبی مرسل و مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان مبتلاء و آماده ساخته است.
عقول معنوی مؤمنین مطابق با روایات در طول تاریخ همواره رو به تصاعد بوده اما قلّت آنها موجب غربت بیش از پیش ائمه طاهرین می گشته است تا جایی که طبق بسیاری از روایات،ائمه طاهرین نمی توانستند بسیاری از معارف را به تشیع انتقال دهند و معارف ناب و عمیق را در هاله ای از پوشش به مردم ارائه می نمودند تا افراد گرفتار اغراق در وجود ایشان یا کفر به سبب عجز از درک معارف نگردند.در روایت فوق،قلوب به وعاء و ظروفی تعبیر شده که در وسعت متفاوت هستند و تا قلب به وسعت و طهارت نرسد نخواهد توانست معارف عالم غیب را تحمل نماید از همین روی مکررا در روایات بیان شده که امر و حدیث ما را سه گروه می توانند حمل نمایند؛ملک مقرب،نبی مرسل و مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان مبتلاء و آماده ساخته است.